Aanbod Erfgoedweken

← Terug naar Erfgoeddag 2024

Ben je leerkracht in het lager of secundair onderwijs en krijg je graag gratis een erfgoedexpert op bezoek in je klas? Ontdek hieronder ons uitgebreid aanbod en reserveer je Erfgoedklasbak via Karen.

Buiten buitelen maakt blij

Bijen buitelen buiten… en wij?  Hoe kan dat óns blij maken? Hoe kunnen wij samenleven met de bij? Tijdens dit lesuur verkennen we de leefwereld van de bijen als ‘levend erfgoed’.  We ontdekken hun habitat met al onze zintuigen en wakkeren onze  liefde voor de natuur aan. We spelen het bijenspel binnen of buiten en steken ook onze creatieve handen uit de mouwen: we maken tuinkruidenthee, zaaien bloemen en bouwen insectenhuisjes. Een zzzzoemend lesuur!

Voor leerlingen van 7 tot 10 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Ann Ecker

 

Fiets-erfgoed!

Guy heeft iets met fietsen, altijd al gehad. In een wielerspel toont hij de geschiedenis van loopfiets tot e-bike. Wielerploegen worden samengesteld, elk talent krijgt een functie: technieker, masseur, kopman of ploegbaas. We quizzen, tekenen en experimenteren. Een tafel vol fietsonderdelen daagt de ploegen uit tot het bouwen van de vreemdste fietsen. Twee gekke lesuren rondom twee wielen (en nog veel meer onderdelen).

Voor leerlingen van 10 tot 12 jaar, 2 à 3 lesuren, begeleiding: Guy Plevoets

 

Heilige stof? Hoe tof!

Lang geleden droegen priesters felgekleurde en versierde gewaden, kazuifels. Ka – wat? Kazuifels! Samen gaan we zo een textielstuk van dichtbij ontdekken en bestuderen. Van waar komt het? Wie droeg het? En waarom is het zo rijk versierd? Daarna gaan we samen aan de slag: we ontwerpen en versieren met je klas je eigen “kazuifel” tijdens de doe-opdracht!

Voor leerlingen van 10 tot 12 jaar, 1 à 2 lesuren, begeleiding: Laura Mathijs

 

Erfgoed uit de steentijd? Een hobbyarcheoloog vertelt

Een archeoloog probeert aan de hand van overblijfselen uit het verleden de geschiedenis te reconstrueren en te begrijpen. Voor de steentijd bestaan geen geschreven bronnen, geen gebouwen of monumenten, geen kunstvoorwerpen. De archeoloog gaat op zoek naar sporen en vondsten in de bodem en op het grondoppervlak, naar verkleuringen, vertekeningen in het landschap en, vooral, naar steen en steenfragmenten. Want de mens uit de steentijd maakte gereedschappen uit steen. Hoe herken je een boor, een steker, een mes, een schraper? Wat leren ze ons over de levenswijze van de jager-verzamelaar of van de eerste boeren? De hobbyarcheoloog brengt niet alleen verhalen mee maar ook vondsten. Hij onderzoekt samen met je leerlingen een lesuur lang wat deze voorwerpen ons leren. Een onderdompeling in de fascinerende wereld van de archeologie!

Voor leerlingen van 11 tot 15 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Mario Raeymaekers

 

De abdijschool in Sint-Truiden, door de ogen van een hobbyarcheoloog

Hoe anders was het vroeger op school? Welke materialen gebruikten de leerkrachten? Wat brachten de leerlingen mee naar school, waar speelden ze mee? Dat leren we onder meer uit de vondsten op de oude vuilnisbelt van de voormalige speelplaats van de abdijschool in Sint-Truiden. Een hobbyarcheoloog reconstrueert er het dagelijkse schoolleven mee. Hij brengt enkele, soms onooglijke, oude voorwerpen mee naar jouw klas. Daarmee schetst hij een beeld van het schoolleven in de abdijschool lang geleden. Ook de geschiedenis en het belang van de Truiense abdijschool en seminarie neemt hij mee in het verhaal. Dat kan allemaal in één boeiend lesuur!

Voor leerlingen van 11 tot 15 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Mario Raeymaekers

 

Workshop Metaaldetectie, een passie

Een metaaldetector is een instrument om metalen voorwerpen op te sporen. Een metaaldetectorist gaat met een metaaldetector aan de slag om archeologische sites of archeologische artefacten te vinden. Tijdens dit lesuur maak je kennis met de passie en de uitdagingen van de metaaldetectorist. Je leert hoe het instrument werkt, hoe de detectorist te werk gaat, hoe hij locaties kiest, wat hij doet met de vondsten… En natuurlijk mogen je leerlingen ook zelf de metaaldetector uitproberen!

Voor leerlingen van 11 tot 15 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Mario Raeymaekers

 

Levende tradities in Limburg

Driekoningen, schijt je rijk, carnaval, bermmonumenten. Het zijn maar enkele voorbeelden van Limburgse tradities. Hoe beleefde men die tradities vroeger? Zijn ze doorheen de jaren veranderd? En komen er nieuwe bij? Ontdek het allemaal tijdens een boeiende presentatie over Limburgse tradities en gebruiken, waarbij kinderen en jongeren betrokken zijn. Een medewerker van het Limburgs Volkskundig Genootschap vertelt graag meer over allerlei tradities en gebruiken, die vandaag in Limburg nog bestaan. Samen met de leerlingen achterhalen we ieders ervaring. Benieuwd hoeveel tradities en gebruiken de leerlingen in jouw klas zullen herkennen? Schrijf dan snel in en kom alles te weten over hedendaagse tradities en gebruiken in Limburg.

Voor leerlingen van 11 tot 17 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Limburgs Volkskundig Genootschap

 

De tweede wereldoorlog, door de ogen van een minderjarige soldaat

Louis Boghe, een jonge boerenzoon, wordt gemobiliseerd vlak voor WO II. Tijdens die woelige eerste weken van de oorlog houdt hij nauwgezet een dagboek bij. Dat wordt later gevonden door zijn zoon Willly, die aan de hand van de aantekeningen van zijn vader over diens schouder meekijkt naar hoe het was om de oorlog als jonge kerel mee te maken. Willy ging ook op zoek naar de plaatsen waar zijn vader geweest was, ontdekte zijn ‘oorlogsouders’ in Ouffet en de boerderij in Duitsland waar zijn vader gedwongen  werd opgevangen in Duitsland. Dit verhaal schreef Willy in een boek en vertelt hij nu in de klas, een boeiend lesuur lang.

Voor leerlingen van 11 tot 18 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Willy Boghe

 

Morse over de satelliet

Wist je dat de morsecode erfgoed is? Van 1835 tot WO II was het een belangrijk communicatiemiddel. Tegenwoordig gebruiken alleen radioamateurs het nog. Maar dan wel met hoogtechnologische middelen! Dat ontdek je tijdens deze 2 lesuren durende workshop. We organiseren voor je klas een live contact, rechtstreeks over de satelliet, met een andere klas of met een ander tegenstation, via de nieuwste digitale communicatietechnieken. De leerlingen kunnen individueel met hun persoonlijke GSM (of hun laptop, tablet of Chromebook) de conversatie volgen! Deze STEM-workshop kan perfect aansluiten bij lesdoelen van de vakken aardrijkskunde, fysica, wiskunde en elektronica.

Voor leerlingen van 12 tot 18 jaar, 2 lesuren, begeleiding: Radioamateurs Sint-Truiden

Kom benne! Thuis in Alken en in het Alkense dialect

‘Kom benne en zeit oech daol’, kom binnen en ga zitten. Zo heten we je welkom in Heemkundig Museum Zoe was Alleke. Hoe de Alkenaren woonden vijftig, honderd jaar geleden, dat kan je hier bekijken en beleven. Ontdek wat er zich in het interieur bevond, in de keuken, in en rond het huis tijdens een toffe zoektocht. Match de huiselijke voorwerpen met die van nu.  En om die reis in de tijd nog leuker te maken, leren we je er graag een mondje Alkers dialect bij. Want dat was immers de thuistaal! Welkom in Zoe was Alleke!

Voor leerlingen van 10 tot 12 jaar, 1 lesuur of langer, begeleiding: Erfgoedraad Alken

Thuis, een plek vol erfgoed

Wat maakt ons huis tot een thuis? Wie van onze klas woont waar precies en hoe ziet zijn of haar huis eruit? Zagen huizen er vroeger anders uit dan nu? Een voorwerp dat we willen bewaren voor de toekomst, brengen we van thuis mee naar de klas en daarover vertellen we elk ons verhaal. En met al deze thuisvoorwerpen houden we een klastentoonstelling. Want wij voelen ons ook thuis in onze klas! Samen ontdekken we tenslotte wat ‘erfgoed’ is: wat ons een thuisgevoel geeft, dat koesteren we!

Voor leerlingen van de 2e graad LO, 2 lesuren, begeleiding: Werkgroep WOII Martenslinde

 

Churchlock in kerk van Munsterbilzen

Beste speurneuzen, je kent vast wel de wereldberoemde detective Sherlock Holmes. Hij kan de meest onmogelijke raadsels ontcijferen. Helaas bestaat er maar één Sherlock Holmes. En is hij vandaag niet in Munsterbilzen. Daarom nemen jullie vandaag zijn plaats in en krijgen jullie een speciale missie in de kerk.

Deze superleuke zoektocht kan je met je klas doen mét begeleiding (alleen op 24/04) of op eigen houtje (op afspraak, o.v. voor het geval een uitvaart plaatsvindt in de kerk).

Voor alle leerlingen van het LO, 1 lesuur, begeleiding: Kerkraad Munsterbilzen

Beestjes in spreekwoorden en zegswijzen

Ken je het schilderij Nederlandse Spreekwoorden van Pieter Bruegel de Oude? Samen gaan we erin op zoek naar spreekwoorden met dieren. Sommige spreekwoorden gebruiken we niet meer, andere zijn nog actueel, vb. van de os op de ezel springen. En dan zijn we vertrokken voor een zoektocht naar nog veel meer beestige spreekwoorden en gezegden. Wat betekenen ze? Waar komen ze vandaan? En hoe klinken ze in het dialect van onze streek? Een beestig leuk taaluurtje in de klas!

Voor leerlingen van 10 tot 14 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Guido Krieken

 

Hoe dieren ons ziek of juist gezond kunnen maken

Er is heel wat oude en minder oude wijsheid te vinden over hoe dieren ons ziek kunnen maken maar ook hoe ze ons kunnen helpen weer gezond te worden. Ontdek met je leerlingen de verrassende verbanden tussen dieren, menselijke gezondheid en geneeskunde tijdens dit bijzondere lesuur met rasverteller Guido.

Voor leerlingen van 10 tot 14 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Guido Krieken

 

Hoogstamboomgaarden, een toekomst voor het verleden         

Kijk daar, een hoogstamboomgaard! Wat is dit eigenlijk? Luk vertelt je over de erfgoed-, historische, landschappelijke en ecologische waarde van Haspengouwse boomgaarden. Oude foto’s, erfgoedobjecten en leuke verhalen zorgen voor een interactieve kennismaking met verleden, heden en de toekomst van de beroemde Haspengouwse boomgaarden. Een waardevol lesuur met de blik door het raam, in het Haspengouwse landschap.

Voor leerlingen van 11 tot 12 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Luc Robijns

Huismiddeltjes en kruidenbereidingen uit oma’s tijd

Wilde planten, kruiden en bessen, ze waren niet weg te denken uit de apothekerskastjes van onze grootouders. We ontdekken wat onze (over-over-)grootmoeders wisten over het gebruik van kruiden en planten in de natuur en wat ze ermee maakten. Al onze zintuigen staan op scherp: we kijken, voelen, ruiken, proeven. Een heerlijk én vrolijk lesuur over kruidige gewoonten van vroeger en nu.

Voor leerlingen van 10 tot 12 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Daniëlle Houbrechts

 

Schoolverhalen uit de oude doos

Hoe was het om naar school te gaan, lang geleden? Welke plaats nam de school in in de samenleving? Rasverteller en cultuurgids Jos neemt de leerlingen mee naar het verleden met schoolverhalen uit de oude doos. Ook de schoolstrijd komt tijdens dit boeiende lesuur aan bod.

Voor leerlingen van 11 tot 12 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Jos Vandebrouck

Met lei en griffel. Naar school in Hoeselt vroeger

Hoe ging het eraan toe, vroeger op school in Hoeselt? Een gepensioneerd onderwijzer vertelt erover: de houten banken, de kachel, het schoolgerief, de griffel en lei, de leesboekjes, de straffen, de liedjes en de spelletjes … Hij vertelt over de dingen en de mensen (de meesters, de zusters, de broeders …) en brengt enkele voorwerpen en oude foto’s mee die het verhaal verrijken. De leerlingen mogen tijdens dit leuke lesuur ook zelf schrijven met een griffel op een lei en met pen en inkt op papier.

Voor leerlingen van 11 tot 12 jaar, 1 lesuur, begeleiding: Paul Achten

Naar school vroeger

Hoe was het toen je oma en opa nog op de schoolbanken zaten? Aan de hand van een vragenlijst interviewen de leerlingen vooraf hun grootouders. Het resultaat van dat interview, en evt. een voorwerp, brengen ze mee naar de klas. Ik begeleid een groepsgesprek over naar school gaan vroeger en breng zelf ook foto’s en voorwerpen mee. Het worden twee lesuren met een geanimeerd verhaal over naar school gaan vroeger versus nu. Tot slot houden we een kleine quiz, in groepjes van twee of drie.

Voor leerlingen van 11 tot 12 jaar, 2 lesuren, begeleiding: Marleen Oris

Een kleurrijk visje kantklossen

Kantklossen is een prachtige oude traditie die we vol passie voortzetten. Ook in de klas! In een workshop van ongeveer drie lesuren laten we de leerlingen proeven van dit creatieve ambacht. Wie dacht dat kantklossen alleen voor creatieve vingers is? Nee hoor, iedereen kan het leren. En daarom gaan we met z’n allen aan de slag met draad en klossen. Elke leerling maakt een eigen hedendaags kantwerkje in leuke kleuren. Misschien een moederdag-geschenkje… Of hou je je eerste kantkloswerkje liever voor jezelf?

Voor leerlingen van 10 tot 12 jaar, ong. 3 lesuren, begeleiding: Kantelink

 

Een zoo in de kerk. Creatieve verkenning van de Agnesbegijnhofkerk van Sint-Truiden

Op de middeleeuwse muurschilderingen, de grafstenen en het barokmeubilair van de begijnhofkerk van Sint-Truiden zijn talrijke dieren afgebeeld. Voor we op kerkbezoek gaan, kleuren de leerlingen in de klas lijntekeningen van deze dieren in. In kleine groepjes  zoeken ze afbeeldingen van hun dieren (bijv. in stripboeken) en verkennen de betekenis van deze dieren (vroeger en nu).  Daarna gaan ze op zoek naar ‘hun’ dier in de kerk. Aan de hand van een vragenlijst beschrijven ze concreet het ruimer “plaatje” en leggen ze de link tussen de kerkafbeelding en de betekenissen in hun ‘vooronderzoek’. Tevens verkennen ze diervoorstellingen van hedendaagse kunstenaars in de kerk. In een slotmoment van deze twee lesuren “gidsen” de groepjes hun dierenafbeelding voor elkaar.

Voor leerlingen van 10 tot 13 jaar, 2 lesuren, begeleiding: Guy Plevoets