Erfgoed Haspengouw

VAN IDEE NAAR PROJECT REPRISE begon in 2020 als een idee van onderuit om de podiumkunsten in Haspengouw in kaart te brengen, hun erfgoed te documenteren en samen te werken aan een voorstelling, waarbij de culturele geschiedenis van de Haspengouwse verenigingen op een podium voor een publiek gebracht zou worden. Als een REPRISE. Een ambitieus idee, maar met projectvereniging Erfgoed Haspengouw en vzw Wederzijds Genoegen zaten de juiste partners rond de tafel om dit idee om te zetten tot een degelijk project. Er werd een inhoudelijk plan met ambitieuze doelstellingen en een subsidiedossier geschreven en fijne partners als CEMPER (Centrum voor Muziek en Podiumerfgoed), Villa Basta en Academie Haspengouw sprongen mee aan boord. In het projectplan werden duidelijk de twee trajecten omschreven: een erfgoedtraject en een artistiek project. Twee sporen die dan later zouden versmelten in het eindproduct, de voorstellingen waaraan twaalf Haspengouwse verenigingen zouden deelnemen. Het bovenlokaal cultuurproject werd goedgekeurd, en REPRISE, met ondertitel ‘120 jaar podiumkunsten in Haspengouw’ werd geboren. TIJD VOOR PRAKTIJK REPRISE was klaar om vanaf januari 2021 op volle kracht van start te gaan, het coronavirus besliste er helaas anders over. Een participatief project opzetten met culturele verenigingen die op dat moment niet konden samenkomen, dat is niet evident. Bij de pakken blijven zitten was echter geen optie. Er werd een stuurgroep opgericht met leden van de twaalf gemeenten die bij Erfgoed Haspengouw zijn aangesloten, aangevuld met CEMPER en Open Doek. Hun taak bestond erin om REPRISE mee vorm te geven en bij te sturen waar nodig. De (twee)maandelijkse vergaderingen hielden de vinger aan de pols. Om de podiumkunstenverenigingen van Haspengouw in kaart te brengen, werd een eerste ruime bevraging naar de socio- culturele verenigingen gestuurd. Hierin werd gepeild naar de huidige werking, bijzondere festiviteiten nu of in het verleden, de zichtbaarheid in het veld en in allerlei media, de noden en behoeften rond het door de jaren heen verzamelde erfgoed en de interesse in een artistiek traject. Zo kon het overzicht van de Haspengouwse verenigingen die actief zijn binnen de podiumkunsten beter worden ingevuld. De bevraging werd door maar liefst 151 verenigingen ingevuld. Eind 2021 werden lokale infomomenten georganiseerd om REPRISE toe te lichten, inhoudelijke samenwerkingen te onderzoeken en om de mogelijkheden voor verdere medewerking te bevragen. ‘Nu is het duidelijker!’ was wel de meest gehoorde opmerking tijdens zo’n avond. Rond de tafel zitten, luisteren, antwoorden op vragen krijgen en mee ideeën op tafel gooien was echt wel nodig om het concept van REPRISE te duiden en iedereen op één lijn te krijgen. De basisgedachte van het project – participatief werken, van onderuit laten groeien en samen vorm geven - was hiermee een eerste keer geslaagd. ERFGOEDZORG OP MAAT Ondertussen zetten Erfgoed Haspengouw en CEMPER de eerste stappen in de verwerking van de ambitieuze erfgoeddoelstellingen. De resultaten van de bevraging vormden de basis voor een erfgoedzorgtraject op maat. Hierbij werden twee sporen gevolgd: een individueel begeleidingstraject en een digitale ‘open voor iedereen’ vormingsreeks (voorjaar 2022). In vijf sessies werden interessante onderwerpen zoals de inhoud van een verenigingsarchief, het analoge en digitaal archief, audiovisueel materiaal en immaterieel erfgoed van een vereniging grondig onder de loep genomen. De praktische voorbeelden, tips en suggesties, en ook wat huiswerk maakten er boeiende en interactieve sessies van. Fysieke bijeenkomsten wisselden noodgedwongen af met webinars met als voordeel dat de webinars nog altijd te herbekijken zijn. Verenigingen die werk willen maken van hun archief, vinden er een goed inzicht in de basisprincipes van archiefwerking. Vanaf juli 2021 gingen Erfgoed Haspengouw en CEMPER met vijf verenigingen één-op-één aan de slag in een langlopend traject: KH Salvia Heers. KF Sint-Cecilia Kanne,Voerens Amateur Toneel, KV Böschuule Teuven en KH Sint-Cecilia Hoeselt. Gewapend met zuurvrije archiefdozen in verschillende formaten, zuurvrije mapjes en papier, potlood en gom werden samen kasten en dozen leeggemaakt om het materiaal daarna geordend en geïnventariseerd terug in de kasten op te bergen. Ook de oude muziekinstrumenten en uniformen, vaandels en trofeeën werden gelabeld en veilig weggeborgen. Een intensief en leerrijk traject, zeker voor de lokale erfgoedbeheerder, maar één dat de moeite loonde. 120 JAAR PODIUMKUNSTEN IN HASPENGOUW ERFGOEDHASPENGOUW.BE 10

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=